a) Myynnin ja markkinoinnin asiantuntijapalveluiden käyttö
Kansainvälisen kaupan nopeat muutokset vaativat monipuolista osaamista ja jatkuvaa tietojen päivittämistä. Tästä syystä yritysjohto ja myynnistä vastaavat henkilöt saattavat potea ajoittain tietovajetta ja kokea epävarmuutta. Myös yritysten resurssit kouluttaa omaa henkilöstöään ovat rajalliset. Siksi olisi hyödyllistä hankkia valmennusta vientikaupan avainhenkilöille vientiin liittyvissä asioissa.
Useissa yrityksissä tarvittaisiin - vaikka usein sitä ei tiedosteta - lisäavuksi määräaikaisia, vientikoulutettuja toimintojen käynnistäjiä/toteuttajia, jotka hallitsevat kohdealueiden paikallisen kulttuurin, kaupankäyntitavat, neuvottelukäytännöt sekä englannin lisäksi paikallisia kieliä.
b) Toimintojen jakautuminen
Kun vientitoimet voidaan jakauttaa riittävän monen maan ja asiakkaan kesken, on helpompi kestää yhden perusjalan pettäminen tai eteen ilmaantuvat epävarmuustekijät. Toki kilpailu on kovaa, mutta kustannustehokas laatutuote, ketterä organisaatio, hyvä palvelu ja pitkäjänteinen toiminta yleensä riittävät takaamaan menestyksen.
c) Budjetointi
Vientitoimintojen valmisteluun, kehittämiseen ja jatkuvaan ylläpitämiseen tulee budjetoida riittävästi aika- ja työresursseja. Uudet asiat vaativat opiskelua ja ehkä myös erikoisasiantuntijoiden palveluiden ostamista.
d) Kapasiteettijoustot
Kannattaa rakentaa valmius sekä sisäiseen että joustavaan tuotantokapasiteettiin yhteistyökumppanien tai jopa kilpailijoiden kanssa. Tarjouspyynnöissä olevat tilausmäärät voivat osoittautua odotuksia suuremmiksi, jolloin on toimittava ketterästi tai kaikkien aikojen sopimus jää saamatta.
e) Tavoitteet / mittarit
Toiminnan tavoitteet ja onnistumisen mittarit tulee määritellä selkeällä tavalla, jolloin edistymistä voidaan tarkkailla faktaperusteisesti ja numeraalisesti - ei siis eri ihmisten häilyvien tuntemuksien mukaan. Mitä nopeammin muutoksiin kyetään reagoimaan, sitä paremmin kehitystä kyetään hallitsemaan.
f) Verkkosivut / esitteet
Verkkosivujen tulee olla ajan tasalla ja niiden kielellinen minimivaatimus on suomen lisäksi englanti. Mikäli näette vaivaa myös kohdealueen kieliversion rakentamiselle, siitä on suuresti apua. Asiakkaat varmasti arvostavat sitä. Ymmärrettävyyden lisäksi lokalisoitu kieliversio antaa vahvan mielikuvan siitä, että olette tosissanne tämän markkinan suhteen.
Varmista myös, että mukaan otettavat tai asiakkaille luovutettavat/lähetettävät esite- ja esittelyaineistot ovat ajan tasalla ja myyntihenkilöiden esittelylaitteet toimivat moitteettomasti.
Asiakastiedusteluihin on kyettävä vastaamaan mahdollisimman pian, mielellään 24 tunnin kuluessa. Mikäli aikaa tarvitaan tätä enemmän, asiakkaalle tulee ilmoittaa siitä. Näin hän tiedostaa, että asia etenee ja jää odottamaan vastausta. Mikäli tällainen tukipalvelu hoidetaan huonosti, sen vaikutukset jäävät usein piiloon. Voitte kuitenkin olla varmoja siitä, että vastausta odottava asiakas kääntyy kilpailijoiden puoleen.
Verkkosivuille kannattaa perustaa yhden klikkauksen takana oleva chattipalvelu, jossa kerrotaan palvelun kellonajat. Palvelun ylläpito vaatii toki resursseja, mutta suora keskusteluyhteys auttaa yleensä kartoittamaan luontevasti asiakastarpeita ja löytämään asiakkaan ongelmiin soveliaita täsmäratkaisuja.
g) Digimarkkinointi
Rakenna yrityksellesi valmius digimarkkonointiin. Käynnissä oleva digitaalinen murros tarjoaa yrityksille mahdollisuuden johtaa markkinointiaan keskitetysti. Nykyiset alustat mahdollistavat tarkkojenkin kohderyhmien tavoittamisen globaalisti Suomesta käsin, jolloin ulkomailla olevien omien yksiköiden tai edustajien merkitys asiakasrajapinnassa vähenee.